Vliegbasis Twenthe zoekt gidsen

Gidsen gezocht!

Bent u ook geïnteresseerd in de geschiedenis en de verhalen van vroeger over de voormalige vliegbasis Twenthe? En vindt u het leuk anderen aan te steken met uw enthousiasme? Word dan gids!

Een deel van de voormalige vliegbasis Twenthe is ingericht als natuurgebied en sinds 2016 opengesteld voor publiek. Hier vind je overal sporen van de geschiedenis. Kunstenaars vormden militaire objecten om tot iconen van het verleden. Ze brengen de verhalen over het verleden tot leven.

Er zijn regelmatig groepen bezoekers die rondgeleid willen worden. Hiervoor zoeken we gidsen. Voor de onderwerpen natuur en de Koude Oorlog worden al excursies georganiseerd. De gidsen die we zoeken, vertellen het verhaal over de geschiedenis van het landschap: de ontginning, het grondgebruik en de bewoningsgeschiedenis. Maar ook over de impact van de aanleg van vliegveld(en) op natuur en bewoners.

Ben jij degene die vol passie kan vertellen over de bijzondere cultuurhistorie van de voormalige vliegbasis en over de natuur hier? Lijkt het je leuk om mensen iets te leren over dit unieke gebied? We horen graag van je.  Meld je aan via post@vliegbasistwenthe.info of via Guido van Leeuwen, 06-42384994. Je krijgt dan meer informatie, zodat je kunt beoordelen of het wat voor je is.
Op www.vliegbasistwenthe.info vind je informatie over het gebied.

Rentmeesters van de toekomst
In 2017 startten de rondleidingen in het gebied. De ‘pool’ met gidsen kwam tot stand als één van de samenwerkingsprojecten van het netwerk Rentmeesters van de Toekomst. Doel van dit netwerk is het levend houden en versterken van de rijke cultuurhistorie en de landschappelijke kwaliteit in het gebied. Dat gebeurt door het realiseren van concrete projecten en het uitwisselen van ideeën. Leden van het netwerk zijn historische verenigingen, bewoners, kennisinstellingen en (creatieve) ondernemers en grondeigenaren. Op http://www.vliegbasistwenthe.info/rentmeesters-van-de-toekomst/ vind je meer informatie over het netwerk Rentmeesters van de Toekomst en Platform Lonnekerland.