Bericht uit de Dorpsraad d.d. 2 november 2018

• Bericht uit de Dorpsraad d.d. 2 november 2018
Berichten uit de Dorpsraad

De vorige keer is beloofd dat er elke veertien dagen een stukje van de Dorpsraad zou verschijnen. Dat blijkt bij nader inzien niet zo handig te zijn. Beter is om na elke dorpsraadvergadering (de eerste woensdag van elke maand, m.u.v. augustus) het laatste nieuws en ontwikkelingen met u te delen.

VERKEER:
Een belangrijk item blijft het verkeer door en rond Lonneker. Druk, druk, druk. Helaas volgt de verkeersdruk de economie. Gaat het ons beter, dan gaan er ook weer meer auto’s rijden, ook door Lonneker. Niet alleen over de Oldenzaalsestraat maar ook via allerlei sluiproutes door Lonneker. Met de vorige wethouder is afgesproken dat er in 2019 wordt geëvalueerd waar er problemen zijn in en rond Lonneker en hoe verbeteringen daarin mogelijk zijn. We houden u op de hoogte van die ontwikkelingen en uw mening zal absoluut gevraagd worden.

Ja, die Oldenzaalsestraat. De N733 zoals die officieel heet. Zoals u weet zijn de tekeningen voor reconstructie van de kruising Oldenzaalsestraat-Lossersestraat-Noord Esmarkerrondweg (de Handwijzer) en de kruising Oldenzaalsestraat-Oude Deventerweg-Landweerweg al enige tijd klaar. De planning was om in het najaar van 2018 te beginnen met de Handwijzer en in 2019 de kruising met de Oude Deventerweg aan te pakken. Daar komt een rotonde. Op 30 oktober hoorden we echter van de Provincie dat die planning niet gehaald wordt. Dit jaar gebeurt er niets meer. Wat er volgend jaar gaat gebeuren kon nog niet door de Provincie gezegd worden. We horen binnenkort meer. Ook de gemeente Enschede als co/financier werd enigszins overvallen door deze mededeling.
Wat wel duidelijk is, is de evaluatie van de reconstructie van de Oldenzaalsestraat. Die reconstructie  is drie jaar geleden afgerond. De afspraak was dat na drie jaren alle toenmaals geformuleerde doelstellingen zouden worden geëvalueerd. Het is nu zover. Deze maand nog wordt begonnen met de voorbereidingen. Verzamelen van objectieve meetresultaten. Interviews en enquêtes voorbereiden.
De doelstellingen uit 2011 waren kort samengevat de volgende:
  1. Goede doorstroming van het verkeer garanderen
  2. Het onveilige karakter van de weg opheffen
  3. Adequate bereikbaarheid van Lonneker vanuit Enschede en Oldenzaal
  4. Sluipverkeer door Lonneker en het buitengebied voorkomen c.q. verminderen
  5. Beperken van schadelijke effecten op het leefmilieu
  6. Verbeteren van doorstroming openbaar vervoer
  7. Ontzien van natuur- en landschapswaarden
Of en in welke mate deze doelstellingen allemaal zijn bereikt zal samen met u de komende maanden worden vastgesteld.

FIETS- EN WANDELPADEN:
De afgelopen jaren is er veel werk verzet door de werkgroep namens de Dorpsraad. Deze werkgroep heeft veel ondersteuning gehad van zowel Landschap Overijssel, als van Provincie en gemeente en ADT en van onze eigen LEV (de ondernemersvereniging van Lonneker) Er zijn nieuwe trajecten opengesteld en oude paden verbeterd. De nadruk lag daarbij vaak op wandelpaden. Op sommige trajecten is een combinatie van fietsen en wandelen niet de beste keuze. Er is helaas niet altijd begrip van fietsers en vooral mountainbikers dat ze niet over wandelpaden mogen fietsen. Gelukkig blijven er ruim voldoende paden over voor elke doelgroep. Een mens kan nu eenmaal niet alles hebben.
Een nieuwe ontwikkeling is de geplande nieuwe aftakking van de fietssnelweg F35 van Enschede, via Lonneker naar Oldenzaal. Een deel daarvan is al enkele jaren gereed over het oude tracé van de spoorlijn Enschede-Lonneker. Maar dit stopt langs de Voortsweg net buiten Lonneker. Hoe kom je vanaf dit punt naar Oldenzaal? Buiten Lonneker richting Oldenzaal zou  een groot deel van de oude spoorlijn Lonneker-Oldenzaal kunnen worden gebruikt. Maar………hoe kom je vanaf de Voortsweg naar die oude spoorlijn op een veilige manier zonder teveel overlast voor aanwonenden. De vraag aan het dorp is mee te denken over goede oplossingen. We komen hier volgend jaar op terug.

Vliegbasis Twente:
Tweemaal per jaar in voor- en najaar organiseert stadsdeel Noord een Noaberoverleg tussen exploitant van evenemententerrein Vliegveld Twente en noabers die binnen een afstand van 500 m wonen van het terrein. Er worden dan o.a. ervaringen gedeeld m.b.t. geluids- en verkeersoverlast. Mede op basis van dit overleg zal de dorpsraad bepalen of dit voldoende is om te kunnen bepalen wat de ervaringen van alle omwonenden zijn.
De laatste ontwikkeling is de verkoop van de Deventerpoort door Technology Base Twente. Een 6ha groot terrein bij en naast de ingang van de voormalige vliegbasis met de voormalige terminal en parkeerterrein en bos en bedrijfsgebouwen is in de verkoop. Voor zover bekend is de huidige exploitant van het evenemententerrein de enige gegadigde. Binnenkort zal er wel meer bekend worden. De bewoners van de Fokkerweg volgen de ontwikkelingen nauwgezet omdat ze er wel heel dicht bij wonen.

Wij houden u op de hoogte!

Matthie Kroezen voorzitter