Bericht uit de Dorpsraad d.d. 10 oktober 2018

• Bericht uit de Dorpsraad d.d. 10 oktober 2018
Stand van zaken Dorpsraad Lonneker

Na een gedane vakantie is het goed weer aan de slag te gaan. Nu één van de warmste en droogste zomers van de laatste 100 jaar echt voorbij is hebben we de draad weer opgepakt. Ook de Dorpsraad is weer volop aan de slag.

Dorpshuis
Er staan dit najaar en winter flink wat punten op onze agenda waarmee we aan de slag gaan of zijn.
Het belangrijkste punt betreft misschien wel de ontwikkelingen rond ons dorpshuis. Er zijn verschillende opties m.b.t. de toekomst van het dorpshuis. Helaas is er niets concreet. Alle opties zijn echter complex, zowel qua financiering als mogelijke samenwerking met andere partijen. Op 18 oktober is er een overleg met de gemeente Enschede om de koers vast te stellen van het verdere traject. Stapje voor stapje zullen we maar zeggen.

Zonnepanelen
Ook niet onbelangrijk is duurzaamheid. Mede op initiatief van de Dorpsraad heeft de nieuwe coöperatie Enschede-Energie samen met de sportverenigingen in Lonneker de mogelijkheden bekeken van het plaatsen van zonnepanelen op de verschillende gebouwen van ijsclub, voetbal en tennis. Uiteindelijk was de conclusie van de experts dat het of technisch niet mogelijk is (ijsclub) of niet rendabel is gezien het grote eigen gebruik van elektriciteit (voetbal en tennis) op tijdstippen dat de zon niet schijnt. Ook twee kleinere initiatieven van particulieren werden niet rendabel geacht.
Verder zijn er in het buitengebied van Lonneker aan Assinkskloosterweg en Wiggersbosweg particuliere initiatieven voor zonneparken. Aan de Assinkskloosterweg gaat het om een zonnepark van ruim 25.000 panelen op plm. 8 ha, die nu nog in gebruik is als landbouwgrond. Omwonenden hebben toch wel bezwaren tegen deze ontwikkeling. De Dorpsraad is om een standpunt gevraagd. Dat standpunt is dat we ons in principe niet bemoeien met individuele aanvragen mits men zich uiteraard houdt aan de huidige wet- en regelgeving. De wet biedt voldoende mogelijkheden voor bezwaar. Diezelfde wetgever geeft helaas nog steeds geen duidelijkheid over subsidie- en financieringsmogelijkheden m.b.t. duurzaamheid. In plaats van het aangekondigde nieuwe beleid dat in september zou komen wordt de huidige gedeeltelijke patstelling met een jaar verlengd tot 2021. Weer een gemiste kans voor iets dat heel belangrijk is voor de toekomst.

Lonneker Weiden
Vanuit duurzaamheid maar ook m.b.t. het aanzien van Lonneker heeft de Dorpsraad het initiatief genomen zich te ontfermen over twee aan de rand van de bebouwde kom en geheel in het zicht gelegen weilandjes die niet meer als zodanig werden gebruikt en nodig een opknapbeurt nodig hadden. Het betreft het weilandje op de hoek van de Voortsweg en de Schuttekamp en het weilandje op de hoek van Vliegveldweg en Lonnekeresweg (naast de tennisbaan). Onder de naam Lonneker Weiden worden ze voorzien van nieuwe rasters en nieuwe hekken en zullen er weer dieren grazen, zoals schapen of kalveren. In het verlengde daarvan worden samen met de Jeugddorpsraad de komende maanden op verschillende plaatsen rond Lonneker Insectenhotels geplaatst met informatie vooral voor de jeugd waarom welke insecten zo enorm belangrijk zijn voor de natuur en dus ook voor de mens.

Lonneker 2030
Verder is de Dorpsraad samen met initiatiefnemer Marc Blokhuis bezig met het thema Lonneker 2030. Wat vinden we als dorp belangrijk dat er de komende jaren verder ontwikkeld moet worden zodat ons dorp er beter van wordt, maar ook welke ontwikkelingen zijn niet gewenst omdat ze afbreuk doen aan ons mooie dorp. Houdt de informatie goed in de gaten de komende maanden want uw medewerking zal zeer zeker nodig zijn.

De Dorpsraad zal u vanaf nu elke veertien dagen op de hoogte houden van actuele ontwikkelingen. Over veertien dagen zult u o.a. worden bijgepraat over verkeersontwikkelingen, over fiets- en wandelpaden en ontwikkelingen op de voormalige Vliegbasis Twente
Namens de dorpsraad Lonneker
Matthie Kroezen voorzitter