Bericht uit de Dorpsraad d.d. 12 december 2018

• Bericht uit de Dorpsraad d.d. 12 december 2018
Berichten uit de Dorpsraad
Het was weer een spannende periode, vooral voor de kinderen. De Sint en de Pieten kwamen en gingen, maar lieten gelukkig voor de meeste kinderen mooie cadeautjes achter. En ook de Kerstman is op zaterdag 15 december tijdens de door Excelsior georganiseerde Kerstmarkt binnen gehaald. Heel mooi zo’n actief dorp.

Over de toekomst van het Dorpshuis is nog steeds niets nieuws te melden. Het wachten is op de plannen van de gemeente. In januari 2019 horen we meer.

Speelbult en omgeving Dorpshuis: De afgelopen maanden heeft de werkgroep Speelbult/Omgeving Dorpshuis hard gewerkt. Onder voorzitterschap van de stadsdeelmanager Leon Buiting heeft een groep mensen, bestaande o.a. uit dorpsraadleden, omwonenden, leden beheercommissie Dorpshuis, parochiebestuur, de scholen, BSO en verschillende mensen van de gemeente Enschede een plan gepresenteerd hoe de speelbult en de omgeving van de scholen en het Dorpshuis verbeterd kan worden. Het belangrijkste resultaat is misschien wel dat alle deelnemers van de werkgroep het eens zijn met elkaar. De plannen moeten nu worden uitgewerkt. Er moet een begroting worden opgesteld en de financiering moet rond gemaakt worden. Voorwaar nog een hele klus, maar de belangrijke eerste horde is genomen. Dit betekent dat de wateroverlast wordt aangepakt en dat het hele speelgebied rond beide scholen, de BSO, kinderopvang het Lönkke Grut en de gemeente opnieuw wordt ingericht. En belangrijk voor het Dorpshuis is dat de kerk bereid is de kavel achter het Dorpshuis tot de Oldenzaalsestraat voor een klein bedrag per jaar te verhuren aan het Dorpshuis voor parkeren. Alle grote dennen die er stonden zijn al verwijderd. Het terrein wordt half verhard, zodat er straks ongeveer 20 auto’s kunnen parkeren als er grote activiteiten zijn in het Dorpshuis (zie tekening).

Begin volgend jaar hoort u meer van de plannen.

Lonneker Weiden: De Dorpsraad heeft met de eigenaar van de weide op de hoek van de Voortsweg en de Schuttekamp een gebruiksovereenkomst afgesloten. De kunststof weidepalen en het prikkeldraad zijn inmiddels al verwijderd. Er worden weer eiken weidepalen geplaatst en samen met Landschap Overijssel wordt de weide opnieuw ingericht met een nat gebied in het laag gelegen deel. Ook wordt er samen met de Jeugddorpsraad een insectenhotel neer gezet. Bij het opnieuw inzaaien van de weide zal in ieder geval geen Engels raaigras worden gebruikt, maar een grotere diversiteit aan grassoorten. In het voorjaar zal de weide dan opnieuw in gebruik worden genomen. De bedoeling was er schapen te weiden, maar voor veel schapenrassen is het weiland te nat. De komende maanden wordt beslist welk vee er komt te lopen en hoe het verder wordt ingericht.

F35 snelle fietsroute Enschede-Lonneker-Oldenzaal: De Regio Twente heeft enkele jaren geleden het besluit genomen dat er een snelle fietsroute in Twente moet komen, die de grootste gemeenten met elkaar verbindt. Mensen uit de auto en op de (elektrische) fiets. Niet meer in de file maar van deur tot deur op de fiets van huis naar je werk. Via deze link kunt u precies zien wat er gepland (of al voltooid) is http://www.fietssnelwegf35.nl/images/kaarten/F35_projectkaart_20141008.pdf Nu wil men binnenkort gaan beginnen met het tracé Enschede-Oldenzaal. De vraag aan de Dorpsraad was waar die fietsroute door of langs Lonneker moet komen. Dat is knap lastig. Inmiddels is wel duidelijk dat er geen draagvlak is om die fietsroute bv over het tracé van de oude spoorlijn Lonneker-Oldenzaal aan te leggen. Geen nieuw geasfalteerd pad westelijk van de Oldenzaalsestraat! Binnenkort praat de
Dorpsraad ook met een afvaardiging van in Lonneker wonende gemeenteraadsleden over dit onderwerp. Alle goede ideeën zijn welkom!

Rest mij nog U prettige feestdagen te wensen en een goede en veilige jaarwisseling (pas op met vuurwerk). Ik hoop velen van u te mogen begroeten op onze nieuwjaarsreceptie op zondag 6 januari 2019 in het Dorpshuis. Dan wordt natuurlijk ook bekend gemaakt wie dit jaar de Lonneker Droadneagel uitgereikt zal krijgen. Samen met de voorzitter van de Jeugddorpsraad zal ik zowel terugkijken op 2018 als vooral vooruitzien naar 2019.

Tot dan en vriendelijke groeten
Namens Dorpsraad Lonneker