Berichten uit de Dorpsraad van 10 juni 2022

• Berichten uit de Dorpsraad van 10 juni 2022
Heeft u dat ook, dat u zich langzamerhand ongerust begint te maken over allerlei grote problemen zowel in Nederland als elders in de wereld? Problemen waar je als individuele burger weinig tot geen invloed op hebt. De stikstofproblematiek waar ook de melkveehouders rond Lonneker mee te maken krijgen. Veel onrust, veel verzet maar als je de internationale analisten mag geloven is er geen ruimte voor uitstel. Boeren of bouwen, that is the question. Daar komt de energiekwestie bij, waarbij het volgens wetenschappers niet allemaal wel goed komt, zoals het kabinet zegt. We hebben ons in Europa in een zeer afhankelijke positie gemanoeuvreerd. Voor olie en gas zijn we grotendeels afhankelijk van Rusland en voor zonnepanelen zijn we bijna geheel afhankelijk van China. Er is een grote reset nodig. Maar genoeg gesomberd, er gebeuren ook leuke dingen. We hadden de feestweek in Lonneker afgelopen dagen. Ik ga ervan uit dat die dagen volledig naar wens zijn verlopen. Het weerbericht was gunstig en kinderen stonden te popelen naar de kermis te gaan. Feestvieren met al diegenen die donderdag 9 juni hun diploma hadden gehaald. Dat zijn leuke dingen voor de mensen, zeggen ze dan.

Om nog even voort te borduren op die kinderen. Onze eigen Jeugddorpsraad was door voormalig wethouder en Lonnekenaar Jeroen Hatenboer uitgenodigd voor een bezoek aan het gemeentehuis voor een rondleiding door Jeroen en Tanja ten Bosch van een uur en een heus debat in de raadszaal. Een schot in de roos. We mochten zelfs een kijkje nemen in de werkkamer van de burgemeester en de vergaderkamer van de wethouders. En…..we kregen een heel mooie uitleg over de bouw en bijzondere elementen in ons prachtige gemeentehuis. Daarna een debat aan de hand van echte thema’s zoals veiligheid en spelen in Lonneker. De ene jeugddorpslid was wethouder en de ander raadslid en ze moesten elkaar op basis van argumenten duidelijk maken waarom er maatregelen nodig waren. Jeroen Hatenboer maar ook de griffier van de gemeenteraad Rolf Jongedijk in de rol van burgemeester gaven aanwijzingen hoe je goed debatteert. Een ontzettend leuke middag, Jeroen en Rolf hartstikke bedankt. Toen we samen naar huis fietsten naar Lonneker werden we kletsnat, maar dat mocht de pret niet meer drukken.

Ik had het hierboven in de aanhef over boeren en bouwen en bij de jeugddorpsraad over argumenten en daar open over debatteren. Dat geldt dus ook voor dat bouwen. Vorige week schreef ik over de openbare vergadering van de dorpsraad over de Omgevingsvisie van Enschede. Daarin werden door aanwezigen ideeën en locaties geopperd om sommige problemen op te lossen. Bij de dorpsraad kwamen daarna reacties binnen van betrokkenen, die niet aanwezig waren geweest en zich min of meer overvallen voelden. Maar volgens de dorpsraad helpt struisvogelpolitiek ons niet verder. Alleen een zoveel mogelijk open debat over de voors en tegens van de verschillende plannen en ideeën brengt ons bij een oplossing van de problemen. De Dorpsraad bereidt op dit moment de Dorpsvisie Lonneker 2030-2035 voor. Na de zomervakantie gaan we samen met het hele dorp alle verschillende thema’s die door het dorp worden aangedragen inventariseren en op haalbaarheid toetsen met u.

Vorige week schreef ik dat er nu meer informatie zou komen over alle voorstellen uit Lönneker Laandleamn. De opstellers van het stuk hebben gevraagd dat nog één of twee weken uit te stellen, omdat nog niet alle eindjes aan elkaar geknoopt zijn. Dat houdt u dus nog te goed.

Foto-expositie bevrijding Enschede 1945 in Dorpshuis Lonneker 18, 19, 26 juni

Ik sluit af met iets heel interessants. Enige tijd geleden is er een foto-expositie geweest in Prismare over de bevrijding van Enschede in april/mei 1945. Die expositie rouleert nu door Enschede en in overleg met de Stichting Historische Sociëteit Enschede-Lonneker heeft de beheerscommissie van het Dorpshuis Lonneker besloten die foto’s ook te tonen in het Dorpshuis. Gezien de korte termijn van voorbereiding zijn er maar beperkte data beschikbaar.
De foto’s zullen te zien in het weekend van zaterdag 18 en zondag 19 juni en op zondag 26 juni telkens van 11 uur tot 16 uur. Het zijn vijftig professionele foto’s op het formaat van 50x35 cm met bijschrift en uitleg. Laat deze kans niet voorbij gaan. De oudsten onder ons hebben de bevrijding zelfs nog persoonlijk meegemaakt.