Terugkeer van JSF jachtvliegtuigen, de YF35, op Vliegveld Twente?
Het houdt de gemoederen toch nogal bezig, die defensieplannen voor meer vliegbewegingen met de F35 en een dirtstrip (soort halfverharde landingsbaan voor transportvliegtuigen) en vliegmogelijkheden voor (grote) drones. En daarnaast meer vliegruimte voor oefeningen met vliegtuigen en helikopters.
Er komt nu toch meer duidelijkheid in het standpunt van Provincie en Gemeente Enschede. Recent verschenen twee brieven van respectievelijk de gemeente Enschede en de Provincie Overijssel.
Eerst de brief gedateerd 2 oktober 2024 van de gemeente Enschede aan de staatssecretaris van Defensie:
B&W van Enschede komen mede namens de colleges van Hengelo, Borne, Oldenzaal en Dinkelland in dit verband tot de volgende conclusies:
De Provincie Overijssel schrijft op 9 oktober 2024 op vragen van bewoners van ’t Vaneker onder meer het volgende:
“In de gesprekken met het ministerie van Defensie geven wij en de gemeente Enschede aan dat de huidige kaders van het bestemmingsplan en het luchthavenbesluit leidend zijn. Wij gaan er van uit dat ook in een situatie dat Defensie meer gebruik gaat maken van Twente Airport, het civiele gebruik van de luchthaven de basis blijft.
Defensie doet met regelmaat militaire oefeningen op Twente Airport. Wij controleren dat de hoeveelheid geluid van die oefeningen, samen met het geluid van de burgerluchtvaart-activiteiten, binnen de toegestane geluidcontour blijft. Sinds 2017 bleef het geluid van Twente Airport ruim binnen de vergunde ruimte. Vorig jaar heeft Twente Airport bijna 30% van de vergunde geluidruimte gebruikt. Dat betekent dat er nog geluidruimte beschikbaar is voor extra activiteiten. Dat kunnen activiteiten door burgerluchtvaart zijn, maar dat kunnen ook militaire activiteiten zijn.”
Voorlopige conclusie op basis van deze brieven:
Op basis van objectieve criteria lijkt de kans dat er YF35 jachtvliegtuigen naar Twente komen niet zo heel erg groot. Defensie geeft zelf aan dat ze vooral kijken naar uitbreiding op de bestaande zes militaire bases, te weten Leeuwarden, Volkel, Woensdrecht, de Peel, Gilze-Rijen en Eindhoven. Met name het feit dat er in de vijf omliggende gemeenten Enschede, Hengelo, Borne, Oldenzaal en Dinkelland rond Vliegveld Twente samen 325.000 mensen wonen, dat er sinds de sluiting van de militaire basis dichter bij het vliegveld woningen zijn gebouwd en dat er voor de nabije toekomst veel meer woningen zijn gepland, maakt een komst van jachtvliegtuigen naar een dichtbevolkt gebied niet groot. De geluidscontour van de Vliegbasis Leeuwarden laat zien dat de YF35 veel geluidsruimte nodig heeft en die is er niet in Twente. Globaal gezien is de contour van Leeuwarden plm 2,5 km breed en ruim 10 km lang. Als je die contour over Vliegveld Twente legt, reikt die vanaf Driene in Hengelo Zuidoost tot over Berghuizen in Oldenzaal. Tel daarbij op dat de geluidsbelevenis van de YF35 4 à 5 maal zo sterk is als de F16 dan weet je ongeveer wat je te wachten staat. De vraag zal zich dus waarschijnlijk toespitsen op vooral de uitbreiding van de inzet van drones en ook minder op de dirtstrip voor militaire vrachtvliegtuigen, want die verhouden zich weer slecht met burgerluchtvaart. Al met al toch een spannend half jaar want in het voorjaar van 2025 is, als het goed is, er veel meer bekend over de keuzes die defensie en de politiek gaan maken.
Noodopvang asielzoekers
De bouw van het nieuwe AZC aan de Parkweg ligt op schema. Het gaat op 15 november open. De dwangsom van 50.000 euro per week, die de gemeente gaat opleggen gaat op 15 november in. Als de noodopvang die week sluit hoeft er niets betaald te worden. Iedereen tevreden?
Leu, goodgoan en let ’n betje op mekaar
Matthie Kroezen, Dorpsraad Lonneker
Het houdt de gemoederen toch nogal bezig, die defensieplannen voor meer vliegbewegingen met de F35 en een dirtstrip (soort halfverharde landingsbaan voor transportvliegtuigen) en vliegmogelijkheden voor (grote) drones. En daarnaast meer vliegruimte voor oefeningen met vliegtuigen en helikopters.
Er komt nu toch meer duidelijkheid in het standpunt van Provincie en Gemeente Enschede. Recent verschenen twee brieven van respectievelijk de gemeente Enschede en de Provincie Overijssel.
Eerst de brief gedateerd 2 oktober 2024 van de gemeente Enschede aan de staatssecretaris van Defensie:
B&W van Enschede komen mede namens de colleges van Hengelo, Borne, Oldenzaal en Dinkelland in dit verband tot de volgende conclusies:
- Het medegebruik van Twente Airport voor (cargo)drones past goed bij Twente Airport en de kennispositie van de regio Twente inzake het ‘unmanned’ domein. (waarom ze hier “unmanned” schrijven ipv “onbemand”? MK)
- Voorts hebben we goede ervaringen met de oefeningen die Defensie uitvoert op en rond onze Twentse luchthaven. Voortzetting en uitbreiding daarvan, binnen de huidige kaders van het luchthavenbesluit en het omgevingsplan, heeft onze steun.
- De aanleg en het gebruik van een onverharde baan bemoeilijkt het civiele gebruik van de reguliere start- en landingsbaan van de luchthaven.
- Het opnieuw in gebruik nemen van Twente Airport voor gebruik door en mogelijke stationering van (YF35-)jachtvliegtuigen kan negatieve gevolgen hebben voor de nationale en regionale ambities op het terrein van verstedelijking en de voorgenomen schaalsprong van Twente op het gebied van wonen en werken
- Daarnaast kunnen zelfs bestaande woningen en bestaande werklocaties in de knel komen
De Provincie Overijssel schrijft op 9 oktober 2024 op vragen van bewoners van ’t Vaneker onder meer het volgende:
“In de gesprekken met het ministerie van Defensie geven wij en de gemeente Enschede aan dat de huidige kaders van het bestemmingsplan en het luchthavenbesluit leidend zijn. Wij gaan er van uit dat ook in een situatie dat Defensie meer gebruik gaat maken van Twente Airport, het civiele gebruik van de luchthaven de basis blijft.
Defensie doet met regelmaat militaire oefeningen op Twente Airport. Wij controleren dat de hoeveelheid geluid van die oefeningen, samen met het geluid van de burgerluchtvaart-activiteiten, binnen de toegestane geluidcontour blijft. Sinds 2017 bleef het geluid van Twente Airport ruim binnen de vergunde ruimte. Vorig jaar heeft Twente Airport bijna 30% van de vergunde geluidruimte gebruikt. Dat betekent dat er nog geluidruimte beschikbaar is voor extra activiteiten. Dat kunnen activiteiten door burgerluchtvaart zijn, maar dat kunnen ook militaire activiteiten zijn.”
Voorlopige conclusie op basis van deze brieven:
Op basis van objectieve criteria lijkt de kans dat er YF35 jachtvliegtuigen naar Twente komen niet zo heel erg groot. Defensie geeft zelf aan dat ze vooral kijken naar uitbreiding op de bestaande zes militaire bases, te weten Leeuwarden, Volkel, Woensdrecht, de Peel, Gilze-Rijen en Eindhoven. Met name het feit dat er in de vijf omliggende gemeenten Enschede, Hengelo, Borne, Oldenzaal en Dinkelland rond Vliegveld Twente samen 325.000 mensen wonen, dat er sinds de sluiting van de militaire basis dichter bij het vliegveld woningen zijn gebouwd en dat er voor de nabije toekomst veel meer woningen zijn gepland, maakt een komst van jachtvliegtuigen naar een dichtbevolkt gebied niet groot. De geluidscontour van de Vliegbasis Leeuwarden laat zien dat de YF35 veel geluidsruimte nodig heeft en die is er niet in Twente. Globaal gezien is de contour van Leeuwarden plm 2,5 km breed en ruim 10 km lang. Als je die contour over Vliegveld Twente legt, reikt die vanaf Driene in Hengelo Zuidoost tot over Berghuizen in Oldenzaal. Tel daarbij op dat de geluidsbelevenis van de YF35 4 à 5 maal zo sterk is als de F16 dan weet je ongeveer wat je te wachten staat. De vraag zal zich dus waarschijnlijk toespitsen op vooral de uitbreiding van de inzet van drones en ook minder op de dirtstrip voor militaire vrachtvliegtuigen, want die verhouden zich weer slecht met burgerluchtvaart. Al met al toch een spannend half jaar want in het voorjaar van 2025 is, als het goed is, er veel meer bekend over de keuzes die defensie en de politiek gaan maken.
Noodopvang asielzoekers
De bouw van het nieuwe AZC aan de Parkweg ligt op schema. Het gaat op 15 november open. De dwangsom van 50.000 euro per week, die de gemeente gaat opleggen gaat op 15 november in. Als de noodopvang die week sluit hoeft er niets betaald te worden. Iedereen tevreden?
Leu, goodgoan en let ’n betje op mekaar
Matthie Kroezen, Dorpsraad Lonneker
Share our website