Berichten uit de Dorpsraad van 13 mei 2022

• Berichten uit de Dorpsraad van 13 mei 2022
Waauw, waauw, waauw. Die dekselse kinderen uit Lonneker van de Lonnekerschool en de Liduinaschool. Díe hebben me toch wat gepresteerd. De financiën voor de Speelbölt waren nog niet helemaal rond en de kinderen van beide scholen zouden via een sponsorloop het ontbrekende bedrag bij elkaar gaan lopen. En of het gelukt is? Meer dan dat. Het was super. Op donderdagmorgen 12 mei rond half negen liep een lange stoet van 360 kinderen via het Dorpsplein naar LSV om rondjes te gaan lopen. Bijna strak blauwe lucht, beetje wind, goede organisatie met veel tafeltjes, stempelformulieren, sportdrankjes, bananen, appels en een echte DJ. Aan alles was gedacht. Het was gewoon heel gaaf. LEV, de ondernemersvereniging had toegezegd het bedrag dat de kinderen bij elkaar zouden lopen te gaan verdubbelen, maar met een maximum van 7500 euro. LEV heeft een vooruitziende blik gehad, want de kinderen hebben 8000 euro bij elkaar gelopen. Echt veel meer dan verwacht. De Speelbölt wordt nu helemaal toppie. Nu nog hopen dat het af en toe een beetje gaat regenen zodat ook het gras kan gaan groeien. Een klein dorp met grootse daden. Zie foto en de filmpjes op FB van de Dorpsraad.

Thijs Smit (Liduinaschool) en Maarten Minnegal (Lonnekerschool):
twee blije directeuren met de opbrengst van de Sponsorloop

Het Dorpsverkeersplan nadert de voltooiing. Als alles gaat zoals het moet gaan wordt donderdag 19 mei in de projectgroep de definitieve tekst vastgesteld, die wordt gepresenteerd aan de Stadsdeelcommissie Noord op dinsdag 25 mei. De samenstelling van de nieuwe Stadsdeelcommissie is nog niet officieel bekend, maar de meeste partijen weten al wie ze gaan plaatsen in welke commissie. De planning is dat deze vergadering over het Dorpsverkeersplan ook gehouden wordt ergens in Lonneker. Alleen de definitieve locatie is nog niet bekend op dit moment. Het is een openbare vergadering dus alle geïnteresseerden zijn welkom.

De vorige keer had ik het met u over de Omgevingsvisie. U bent uitgenodigd op woensdag 1 juni 2022 om 19.30 uur in het Dorpshuis om samen met de Dorpsraad te praten welke wensen er leven in het Dorp mbt de woonomgeving in de brede zin van het woord. De dorpsraad heeft zelf ook een aantal belangrijke aandachtspunten geformuleerd. 1. Welke grond in het dorp en in het buitengebied van Lonneker is eigendom van de gemeente? 2. Welke gebouwen in Lonneker en het buitengebied zijn eigendom van de gemeente? 3. Hoewel er duidelijk prioriteit ligt bij de woonwensen van starters en senioren, moet ook de categorie doorstromers niet worden vergeten. Dat zijn de starters van plm 15 jaren geleden, die nu opgroeiende kinderen hebben en graag groter willen gaan wonen. 4. De groene long tussen Enschede en Lonneker moet te allen tijde worden behouden. De opmerking van de gemeente dat er voor bijzondere doelgroepen uitzonderingen gemaakt kunnen worden is bij de Dorpsraad helemaal in het verkeerde keelgat geschoten.

Ons Dorpshuis:
De aanvraag voor subsidie uit het fonds Wederopbloei die de Dorpsraad heeft aangevraagd voor het na de coronapandemie opknappen van het Dorpshuis is door het projectteam van de gemeente doorgestuurd naar de Stadsjury. De Stadsjury bestaat uit 11 personen, die allemaal op persoonlijke titel deel uitmaken van de jury. Als het goed gaat wordt onze aanvraag 1 juni behandeld en mag iemand uit Lonneker via een pitch de jury overtuigen van de noodzaak van de subsidie. Een pitch een korte krachtige presentatie van max 3 minuten. Hopen dat het lukt!

De jeugddorpsraad is eindelijk na de pandemie weer helemaal actief en gaat weer bloemenzaden zaaien oa bij LSV en de schaatsbaan. Er waren binnen de JDR vacatures ontstaan tijdens de coronaepidemie voor kinderen van de Liduïnaschool en er was zoveel belangstelling dat er geloot moest worden. De JDR is nu weer compleet. Op 8 juni zijn de kinderen mede op voorstel van Jeroen Hatenboer, de oud-wethouder die in Lonneker woont uitgenodigd een bezoek te brengen aan het Stadhuis om oa mee te maken hoe de gemeenteraad werkt en hoe het bestuur van een grote stad nu eigenlijk in elkaar zit. Het schijnt een leuke middag te worden.

Oh ja weet u het nog, zaterdagmiddag 21 mei tussen 14 en 16 uur Lönneker Laandleamn bij boer Strootman aan de Vargershuizenweg. Aanmelden kan bij karola.schroder@planet.nl

Binnenkort meer over de bouwplannen aan de Scholten Reimerstraat.