Berichten uit de Dorpsraad van 2 september 2022

• Berichten uit de Dorpsraad van 2 september 2022
De schoolvakanties zijn weer om. Kinderen naar school, dorpsblad weer in de bus. Er zullen weinig verregende vakanties tussen zitten dit jaar. Naar de zin gehad op het strand aan de blauwe zee of op de hoge bergtoppen, of was het gewoon Rundumhausen? Als u er maar met een tevreden gevoel op terugkijkt. Daar gaat het om. Zelf heb ik ook dit jaar een meerdaagse fietstocht gemaakt. Het was in juli tijdens de eerste hittegolf. Och, als je elke dag om 05.45 uur opstaat is het best te doen. Dan ben je over voor de grootste hitte er is. Vanaf Enschede over Cloppenburg via de Geestradweg naar Bremen en via de Brückenradweg langs de Dümmersee weer terug. Een 6,5 voor de route zou ik zeggen.

Alles is weer normaal. Hoewel, is dat wel zo? Wat is normaal? Als een crisis tegenwoordig normaal is, dan is inderdaad alles weer normaal. De stikstofcrisis bestaat nog, de klimaatcrisis bestaat nog, de woningcrisis, energie- en asielzoekerscrisis en de toeslagenaffaire en afhandeling Groninger aardbevingen bestaan nog. Heel weinig voortgang sinds 8 juli toen ik u voor het laatst sprak. Ik heb zelfs de indruk dat sommige crises zijn verergerd ipv verbeterd. Het was een hete zomer en het wordt een hete herfst en daarbij doel ik niet op de buitentemperaturen. Hoe staan we er in Lonneker voor met al die crises? In hoeverre hebben wij er last van? Stikstofcrisis in Lonneker? Jazeker, verschillende melkveehouders in ons buitengebied wachten in grote spanning of het de politiek lukt een uitweg te vinden in het doolhof van feiten, meningen en standpunten. De klimaatcrisis dan? Kijk om u heen, gele verdroogde weilanden, alle beken opgedroogd, kurkdroog (met als klein voordeel dat de kurkeik het hier prettiger blijkt te gaan vinden). Als dit soort zomers normaal wordt, krijgen we een heel kort groeiseizoen hier in het oosten en in Lonneker, omdat er bijna geen mogelijkheden zijn voor sproeien of bevloeiing. Woningcrisis dan? Crisis zou ik het nog niet willen noemen in Lonneker maar wel een sterke behoefte aan senioren- en starterswoningen in Lonneker, een behoefte die de komende jaren alleen maar zal toenemen. De energiecrisis zal de meesten van ons komende winter gaan treffen in de portemonnee. Niet alleen de prijzen voor gas rijzen de pan uit maar ook de prijzen voor brandhout gaan over de kop. Asielcrisis dan. Asielzoekers hebben we ook in Lonneker. Na de grote groep van bijna 500 asielzoekers die een half jaar zonder grote problemen heeft verbleven op het Evenemententerrein van het Vliegveld zijn er nu een zestigtal gehuisvest in het voormalige NLM-gebouw bij de Deventerpoort. Direct in het begin toen de groep er net was zijn er oa wat winkeldiefstalletjes gepleegd in het dorp en zijn drie personen overgeplaatst, en nu is het weer rustig. De burgemeester heeft toegezegd dat als Enschede nog meer asielzoekers moet opnemen op korte termijn, deze niet in of bij Lonneker geplaatst zullen worden. Lonneker is nu tweemaal aan de beurt geweest.

Actie: In overleg tussen COA, de gemeente, de dorpsraad en enige asielzoekers is gebleken dat een aantal asielzoekers wel vrijwilligerswerk zou willen doen. Betaald werk mag niet. Besloten is nu om te beginnen met het opruimen van zwerfvuil op de wegen rondom het vliegveld. Op woensdagmorgen 7 september zijn een aantal vrijwilligers uit het dorp samen met vrijwilligers uit de asielopvang begonnen. Deze en volgende maand zullen er meer klusjes gedaan worden. Als u er ook voor voelt om te helpen kunt u zich aanmelden op info@dorpsraadlonneker.nl

Onze secretaris Herman Pegge, die ons en u vele jaren heeft ondersteund, vertrekt naar een andere gemeente zoals eerder is gemeld. Er meldde zich uit eigen beweging al heel snel een kandidaat om Herman op te volgen. Het startgesprek is naar wens verlopen. We hebben dus zo goed als zeker een nieuwe secretaris. Binnenkort meer.

Zoals ik voor de vakantie al aangaf beginnen we op 7 september ook met de feitelijke start van Lonneker 2030-2035. In die startfase willen we nadrukkelijk de ogen richten op de jeugd en gebruik maken van de jeugddorpsraad en de scholen. Want als je nu 12 jaar bent ben je over 10 jaren jongvolwassen en heb je nu alle recht mee te praten over je eigen toekomst en omgeving.

Ons Dorpshuis: De afdeling vastgoed van de gemeente heeft een eerste analyse gemaakt van noodzakelijke verbeteringen op het gebied van duurzaamheid en onderhoud om de komende 10 á 15 jaren te kunnen overbruggen. Tegen die tijd moet er iets nieuws staan in Lonneker. Een paar mensen van de Dorpsraad, de beheercommissie en gebruikers gaan de eerste voorbereidingen daarvoor bespreken op korte termijn.

Ik sluit af met Onder de Radar. Het muziekfestival van 28 augustus 2022. Mede dankzij de noordenwind hebben we in het dorp vooral van de bastonen kunnen genieten. Dat genieten gold natuurlijk niet voor 50plussers. De eeuwige kloof tussen de muziekvoorkeuren van de jongste generatie en ouderen kwam ook nu in volle hevigheid aan het licht. Een stijf uitverkocht festival met heel enthousiaste bezoekers werd door de oudste generatie afgedaan als hinderlijk lawaai. Waar kan ik een klacht indienen, bereikte ook de dorpsraad. Een paar maal per jaar mag er op het vliegveld, gezien het bestemmingsplan harde muziek of motorgeronk worden geproduceerd. Zo komt binnen de grenzen van wat nog acceptabel is iedereen aan z’n trekken.

Volgende week oa Lönneker Laandleamn, het vervolg.

Genog veur vandage, goodgoan