Berichten uit de Dorpsraad van 22 maart 2024

• Berichten uit de Dorpsraad van 22 maart 2024
Vrijwilligers opgelet!
De Enschedese Vrijwilligersdag.
Elk jaar op 7 juni wordt de Enschedese Vrijwilligersdag georganiseerd in samenwerking met de Gemeente Enschede. Dit jaar op vrijdag 7 juni vieren we weer de Enschedese Vrijwilligersdag! Een middag georganiseerd voor jou als blijk van waardering voor jouw inzet in Enschede! Onder het genot van een hapje en drankje, muziek en andere activiteiten, word jij als vrijwilliger extra in het zonnetje gezet. Zet jij je in voor een vitale & gelukkige stad of dorp? Dan is deze dag voor jou! Dit keer in de Performance Factory aan Hoge Bothofstraat 39-49 in Enschede. Aanmelden kan via www.m-pact.nl/ of bellen met 053-4323304.
Eerder al was Sprakel Eten&Drinken met een gratis ontbijt al heel gul voor de vrijwilligers in Lonneker. Eigenlijk kunt u dus niet achterblijven als u nog geen vrijwilliger bent. U wordt gewoon in de watten gelegd. Wie zegt daar: “Vrijwilliger, mij niet gezien?“ Foei toch! Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Op mantelzorgers wordt al een heel zware wissel getrokken. Er zijn veel mensen die zich al heel nuttig maken op allerlei manieren. Toch is het vreemd en dat weet ik uit ervaring. Als je iemand nodig bent voor een vrijwilligersklus, kun je vaak beter iemand vragen die al behoorlijk veel doet, dan iemand die helemaal niets doet. Die laatste doet niet voor niks niets. Die heeft of geen zin of is al heel druk, druk, druk vooral met zichzelf. Maar gelukkig mag iedereen in een democratie dat zelf weten en dat zou ik ook wel graag zo willen houden. Dat je dat zelf uitmaakt natuurlijk en niet dat je niets overhebt voor die democratie.

Vrijwilligers gevraagd als verkeersregelaar
Zo, dit was een heel lange aanloop om duidelijk te maken dat er toch weer vrijwilligers nodig zijn in Lonneker. Vorige week heb ik u beloofd, u aan de mouw te trekken. Bij deze dus. Wat is het probleem? De gemeente vindt het niet veilig genoeg meer als ouders met een geel hesje kinderen helpen oversteken en het verkeer een beetje in goede banen leiden bij een klein evenement, zoals het kindercarnaval, de kinder avonddriedaagse, de Sint Nicolaasintocht e.d. Diezelfde ouders of buren of leerkrachten mogen dat alleen nog als ze een korte cursus volgen als verkeersregelaar. Een E-learning van ongeveer drie kwartier. Gratis dat dan weer wel. Hoe werkt het? Het evenement of combinatie van evenementen laat zich registreren, krijgt een code, geeft die code aan vrijwilligers, vrijwilligers loggen in met de code, doen de cursus en krijgen een registratie als verkeersregelaar. Vrij simpel. Iedereen slaagt. Dan zijn ze bevoegd om op de openbare weg aanwijzingen te geven aan het verkeer. Als je niet bevoegd bent en het gaat mis, dan houdt de organisator zich niet aan de voorwaarden en keert een eventuele verzekeraar niet uit en is de organisator persoonlijk aansprakelijk. Als u denkt, het loopt zo’n vaart niet bij ons in het dorp, informeer dan maar eens in Losser, waarbij het voetbal kampioensteam op de rotonde omviel met de platte wagen. De jeugdige tractorbestuurder gaat door een financiële hel.
De verzekeringsmaatschappijen zijn keihard.

De vraag van de Dorpsraad is dus namens meerdere organisatoren van kleine evenementen (op de openbare weg) in Lonneker: Wie is bereid om die korte cursus te volgen en één of tweemaal per jaar op te treden als verkeersregelaar? Het verplicht u verder tot niets en er zijn geen kosten aan verbonden. Beter kunnen we het niet maken. Als u dat zou willen doen, geef dat dan even door aan info@dorpsraadlonneker.nl De begeleiders van de Jeugddorpsraad zijn samen met de scholen aan het inventariseren en bekijken op welke wijze eea het beste georganiseerd kan worden. Binnenkort meer hierover.

De Muziekkoepel Lonneker Leeft
Er komt hoe langer hoe meer leven in de muziekkoepel Lonneker. Op 21 maart, de eerste dag van de lente kregen we het bevrijdende bericht van Initiatiefkracht “Jij maakt de buurt” dat onze subsidieaanvraag is gehonoreerd. Hoewel dit nog geen sluitende begroting oplevert voor een heel jaar, kunnen we toch van de kant. Studenten en begeleiders van Artez zijn heel druk met de invulling van het middagprogramma en zelf zijn we een heel eind op weg met het ochtendprogramma. Ook zijn we in gesprek met de gemeente over de invulling van de vergunningsvoorwaarden. Want het moeten vooral gezellige, muzikale zomerzondagen worden, die niet leiden tot overlast. Er is een goede samenwerking met Enschede Promotie en binnenkort hopen we u meer te kunnen laten weten over de invulling van mei en juni 2024.

Leu, goodgoan en let ’n betje op mekaar