Berichten uit de Dorpsraad van 3 maart 2023

• Berichten uit de Dorpsraad van 3 maart 2023
Zo, de meteorologische lente is begonnen op 1 maart met sneeuwstormen in Californië en een meter sneeuw op Mallorca. Bij ons noordoosten wind, natte sneeuw, kouwe vingers op de fiets en wollen truien. Korterokjesdag lijkt nog ver weg. En……………koude lentes zijn slecht voor vlinders maar gunstig voor teken, dus laten we hopen dat de temperatuur snel naar normale waarden stijgt.
Wanneer begint dan de astronomische lente? 21 Maart, roept dan iedereen. Maar ook daarmee moet ik u teleurstellen of misschien wel blij maken. Want pas in het jaar 2101 begint de astronomische lente weer op 21 maart. Deze hele eeuw begint de lente op 20 maart en een enkele keer zelfs al op 19 maart. Daar hebben we dus geluk mee. Een dag eerder lente. Jippie zeiden we dan vroeger.

Wat dit jaar wel op 21 maart begint, is het vervolg van Lonneker 2030. Veertien dagen geleden had ik u al bericht over die datum en de locatie: de kantine van LSV, tijdstip 19.30 uur.
Ferenc van Damme zal ons weer door de avond leiden. Hij en wij krijgen hulp van een aantal studenten van Saxion. Deze studenten gaan dingen voor ons uitzoeken, analyseren enz. die op de avond van 21 maart worden aangedragen. Zo komen we steeds een stap verder in onze zoektocht hoe Lonneker er volgens ons zelf over een jaar of tien uit zou moeten zien. Hoe meer mensen er komen, hoe groter het draagvlak. Als iedereen die op 11 november aanwezig was, ook iemand meeneemt, dan hebben we al een dubbel aantal deelnemers. Daarnaast is het voor alle verenigingen in Lonneker heel belangrijk te komen. Het verenigingsleven staat onder druk. De jeugd zoekt naar andere vormen van organiseren dan de reguliere verenigingen die soms al meer dan 100 jaar bestaan.
We zijn in een verandering van tijdperk beland, betoogde Ferenc van Damme op 11 november. Aan alles om je heen merk je, dat dat zeer waarschijnlijk klopt. Bereid u zich er op voor. Te beginnen op 21 maart in de kantine van LSV. Hoe eenvoudig kan het zijn.
De voorbereidingsgroep vindt dat er vier thema’s aan de orde zouden moeten komen:
  1. Wonen, Verkeer en Veiligheid
  2. Sport en Recreatie
  3. Buitengebied en Energie
  4. Voorzieningen
Maar de deelnemers op 21e bepalen de prioriteit en urgentie. Tot ziens op de 21e!

Asielzoekers
Een heikel thema ook in Enschede met een sterk verdeelde gemeenteraad. Mogelijk als u dit leest is er al meer bekend gemaakt door verantwoordelijk wethouder Kampman. Er gaan wel allerlei geruchten natuurlijk en er worden meerdere locaties genoemd die in beeld zouden zijn. Maar ook u weet: praatjes vullen geen gaatjes. Dus we gaan zien komende weken met welk voorstel de gemeente komt. Mocht er een locatie rond Lonneker in beeld komen dan zal de Dorpsraad, alle belangen afwegende, zich niet onbetuigd laten in de discussie.

Watertappunt op het Dorpsplein
Vanuit één van de inwoners van Lonneker kwam het idee om een watertappunt of drinkfonteintje op het dorpsplein te verwezenlijken. De gemeente staat er niet onwelwillend tegenover maar betaalt het niet en Vitens moet zoiets regelen. Nu schijnt zo’n tappunt 3.000 euro te kosten incl. vergunningen. Het eerste wat bij mij opkomt is, dat die kraan niet van goud hoeft te zijn, chroom voldoet ook prima. We gaan het verder uitzoeken. U hoort ervan.

Gratis Wifi op het Dorpsplein
De binnenstad van Enschede heeft gratis Wifi, kan dat ook niet op het Dorpsplein? Was ook zo’n vraag van een inwoner van Lonneker. Een mooi idee, dat we momenteel op haalbaarheid aan het uitzoeken zijn.

Hub voor deelscooters
Meerdere mensen hebben gereageerd op het verzoek te kijken en te adviseren over goede plekken voor deelscooterhubs (nieuw woord in de Dikke van Dale?) in Lonneker. Er waren veel mensen die aangaven dat één hub in Lonneker op een centrale plek voldoende is, ipv twee hubs, één aan de oostzijde van het dorp en één aan de westzijde van het dorp. De gemeente voelt daar ook wel voor en komt binnenkort met een voorstel voor een locatie.

Volgende week ook meer over de nieuwe ontwikkelingen in het buitengebied; de nieuwe route van KunstenLandschap Lonneker met Pinksteren en de Lonneker Passie en wat zich verder nog actueel aandient.