Berichten uit de Dorpsraad van 30 september 2022

• Berichten uit de Dorpsraad van 30 september 2022
Vorige week eindigde ik met het thema eenzaamheid en daar wil ik nu mee beginnen. Zijn er echt eenzame mensen in Lonneker? Ik vermoed het wel. Natuurlijk we doen met z’n allen enorm ons best om dat te voorkomen. Binnen families kijkt men om naar elkaar. Kerken hebben van oudsher een belangrijke taak op dit gebied. Maar ze bereiken niet iedereen. Verenigingen hebben in meer of mindere zin een rol bij het in de gaten houden van hun leden. Maar ze bereiken niet iedereen. Noaberschap helpt natuurlijk, maar we bereiken niet iedereen. Hoe kunnen we nu degenen bereiken die niet bereikt worden? Die tussen de wal en het schip vallen. Bent u wel eens nagegaan in uw eigen straat of buurt of er iemand is, die met niemand contact heeft en of dat zelfgekozen is. Want die zijn er natuurlijk ook. Mensen die kiezen voor een soort kluizenaarsbestaan. Zo kwamen we via de Dorpsraad iemand op het spoor in het buitengebied van Lonneker bij de aanleg van glasvezel. Enkele bewoners hadden helemaal nergens op gereageerd en KPN wilde wel weten of ze er nu wel of niet een kabel naartoe moest leggen. Daarom gingen een paar projectgroepleden die “stillen” aan huis opzoeken. Op een adres aan het eind van een lang half dichtgegroeid pad stond een huisje. Het zag er niet bewoond uit. Uit nieuwsgierigheid liep ons projectgroeplid er toch eens omheen. Want, hoewel al tientallen jaren inwoner van Lonneker en behoorlijk goed bekend in het buitengebied, wist hij niet dat er hier een huis stond. “Was machen Sie hier” klonk het tot z’n schrik opeens vlak achter hem. Hij keek om en zag een magere man, met lang verwaarloosd haar en felle ogen. “Wollen Sie Glasfaser” was de vraag. “Ich will nichts von Sie und jetzt abhauen, geh weg.” Verbouwereerd vertrok onze collega schielijk. Bij navraag later bleek het te gaan om een gepensioneerde Duitse psychiater, die een vrijwillig isolement had verkozen. Dat kan dus ook. Maar weet u iemand te wonen, waarvan u denkt: heeft die persoon überhaupt wel met iemand contact? Dat hoeft niet perse een bejaarde te zijn. We weten ondertussen ook dat in alle leeftijdsgroepen mensen geïsoleerd raken en somber zijn en afglijden naar depressies. Dus kijk om u heen en maak contact. Dat is geen opgedragen taak maar een sociale vanzelfsprekendheid lijkt mij. Ook van buiten de Dorpsraad werd al gereageerd op dit thema, zodat er in ieder geval actie komt de komende tijd. Zit u ergens mee in een concrete situatie of heeft u anderszins vragen: Kijk op de website: Werkplaats Sociaal Domein Twente. Lukt ook dat niet neem dan contact op met de Dorpsraad Lonneker.

Wordt Eenzaamheid één van de thema’s in Lonneker 2030-2035? Wie zal het zeggen. Het traject begint hoe langer hoe concreter te worden. We hebben zelfs al een datum voor een eerste bijeenkomst. Namelijk vrijdagavond 11 november.  Locatie: Dorpshuis. Tijdstip: nog niet bekend, programma: nog niet bekend. Is de 11e van de 11e een slechte datum? Als je kunt niet, als je niet kunt wel. Het wordt de aftrap voor diegenen, die aanwezig kunnen zijn. Kunt u niet, geen mens overboord, er komen nog meerdere dagen en tijdstippen zodat uiteindelijk iedereen kan zeggen: “Ik heb mijn stem kunnen laten horen. Ik doe mee”. Nadere info volgt de komende weken. Doen, leren en delen is het motto.

De Kleibleu waren ook weer actief de laatste dagen. Nadat een behulpzame noaber het schapenweitje op de hoek Voortsweg-Schuttekamp had glad gemaaid, hebben de Kleibleu het maaisel uit de wei gehaald, om de grond te verschralen. Zodat over enige tijd een weide met diverse soorten gras en wilde bloemen en kruiden te bewonderen valt. Ideaal voor schapen.

Voor de rest is het nu wachten op de najaarsgolf van de corona. Die komt er echt aan kan ik u verzekeren. Mij heeft ze inmiddels bereikt. Beetje hoesten, weinig eetlust, reden om toch weer eens te testen dacht ik en niet geheel tot mijn verbazing, na 2,5 jaar de dans te zijn ontsprongen, aan de beurt! Positief. Gelukkig niet echt ziek, geen koorts, geen reuk- of smaakverlies, maar toch. Het protocol schrijft voor: 5 tot 10 dagen in quarantaine tot je 24 uur geen klachten meer hebt. Als u dit leest, hoop ik het weer achter de rug te hebben, maar je weet maar nooit. Niet iedereen komt er zo makkelijk vanaf merk ik in mijn omgeving. En er gaan nog altijd mensen naar de IC. Voorzichtig met z’n allen de komende maanden is het devies.

Goodgoan, zonder corona, hoop ik,

Dorpsraad Lonneker.