Berichten uit de Dorpsraad van 9 december 2022

• Berichten uit de Dorpsraad van 9 december 2022
Er speelt van alles, zowel landelijk, gemeentelijk als in ons dorp. Grote en kleine thema’s komen voorbij in het overleg met de gemeente. Of het nu gaat over de asielzoekers, over stikstof of over bouwen, het gaat direct ook over Lonneker en haar inwoners. Op woensdagavond 7 december was er zowel een Noaberoverleg met wethouder Kampman over de asielzoekers als een Dorpsraadvergadering met de gemeente en een ondernemer over recreatiewoningen in het buitengebied en overleg met de wijkagent over de inbraken in Lonneker. Om met de asielzoekers te beginnen, duidelijk is in ieder geval dat ze tot eind maart 2023 in het voormalige NLM gebouw blijven. Wethouder Kampman had echter nog een heel andere boodschap. In het overleg met het ministerie is duidelijk geworden dat er een “Tweede Ter Apel” komt ergens in het oosten van het land. Sommige Noabers zien de bui al hangen en zijn bang dat het Vliegveld met Evenemententerrein of de Deventerpoort daarvoor in beeld komt. Grote alertheid is op z’n plaats in dit geval, hoe je ook denkt over asielopvang. De op dit punt enorm verdeelde gemeenteraad zal daar binnenkort duidelijkheid over moeten geven. Wat wil Twente, wat wil Enschede en wat betekent dit voor Lonneker?

Vorige week schreef ik over de inbraken in Lonneker. Samen met de wijkagent Jurgen Rekers en twee gedupeerden heeft de Dorpsraad op de rij gezet hoe te handelen. Sinds april 2022 zijn er acht woninginbraken geweest in Lonneker. De buit was vooral sieraden, geld, smartphones en laptops. Bijna alle inbraken werden gepleegd tijdens vakanties of een lang weekend afwezig. Je caravan van woensdag tot vrijdag op de oprit zetten om in te pakken voor de vakantie. Wanneer 'ie op zaterdagmorgen is verdwenen, is voor het inbrekersgilde het sein: kust veilig, inbreken maar dit weekend. Goed hang- en sluitwerk, liefst met driesterrenaanduiding werkt al heel preventief. Jurgen de wijkagent pleitte ook sterk voor de “ring video deurbel”. Naast het feit dat ze heel preventief werken, heeft de politie ook veel baat bij de beelden achteraf als er is ingebroken. De videobel neemt een stukje openbare weg mee in de beelden, zodat vaak goed achteraf te reconstrueren is wie of wat er door de straat is gelopen. Het belangrijkste is misschien toch nog wel het doorgeven van onraad, verdachte personen of auto’s. Noteer het kenteken en geef het door aan jurgen.rekers@politie.nl en zet het op de groepsapp van je straat of buurt. Buurtgroepapps werken heel goed. Daarnaast heeft café Sprakel ook camera’s, die een deel van het Dorpsplein in beeld brengen. De politie mag deze beelden gebruiken. De beelden zijn niet direct opvraagbaar door particulieren. Goed volgen wat er gebeurt en afwachten wat Kerstvakanties en voorjaarsvakanties opleveren en daarna weer conclusies trekken is het motto op dit moment.

Nieuwe ontwikkelingen buitengebied:
In 2021 is de Visie Landelijk Gebied Enschede vastgesteld en in mei 2022 de nieuwe Gids Buitenkans. De nieuwe Gids Buitenkans stelt regels voor het buitengebied wat er wel mag en wat niet. Deze regels zijn veranderd ten opzichte van het verleden. Er worden nieuwe initiatieven toegestaan die in het verleden waren verboden. Bv het exploiteren van recreatiewoningen, mits, mits, mits. Je mag dus niet zomaar een vakantiebungalow in de wei bouwen naast de boerderij. Het moet aan heel veel voorwaarden voldoen. En dan nog. Als het ingrijpend is moet ook de gemeenteraad akkoord gaan en moet de dorpsraad advies uitbrengen. En natuurlijk kunnen buren en andere belanghebbenden bezwaar maken tegen de nieuwe plannen. Eén ondernemer heeft nu een plan ingediend voor vier lodges in het buitengebied, oa in ruil voor een vermindering van het aantal koeien. Dit is heel simplistisch voorgesteld want er ligt een uitgebreid businessplan aan het voorstel ten grondslag. De Dorpsraad laat zich goed voorlichten door zowel de gemeente, de ondernemer als de noabers wat de voor- en nadelen zijn van deze nieuwe ontwikkelingen. Op dinsdag 14 februari zal het plan worden behandeld in de stadsdeelcommissie Noord. Dan zal ook duidelijk worden hoe de gemeenteraad denkt over dit concrete plan.

Het eind van dit jaar nadert alweer. De pepernoten zijn op en de kerststol wordt gebakken. De kerstboom staat binnen of buiten voor het raam en de haas voor het Kerstdiner is geschoten, maar misschien wordt het toch een vegaburger.

Ik mag u alvast uitnodigen voor de nieuwjaarsreceptie van de Dorpsraad op zondag 8 januari om 11.30 uur op het Dorpsplein voor de muziekkoepel. Zie volgende week de officiële uitnodiging.