Droadneagel voor IJsclub Lonneker

Op zaterdag 22 oktober is tijdens de drukbezochte receptie van de jubilerende IJsclub Lonneker de Lonneker Droadneagel uitgereikt aan voorzitter Gerald Boesjes. Hieronder staat de toespraak vermeld die bij deze gelegenheid is uitgesproken door de tweede voorzitter van de Dorpsraad, Robert Reijnders.

50 jarig bestaan van de IJsclub Lonneker
Schaatsen is natuurlijk de meest Nederlandse sport die er bestaat en dan vooral het langebaan schaatsen. Lonneker blijft daarbij niet achter.
Na een initiatief eind jaren ‘60 van een aantal leden van de Dorpsraad Lonneker is in 1972 de IJsclub Lonneker opgericht. Gewiekst ondernemerschap, zoals de schaatsclub het zelf noemt leidde tot de aankoop van het voormalige kleigat, nu deze ijsbaan en visvijver. Een actief bestuur en vele trouwe vrijwilligers zorgden er telkens voor dat tijdens elke geschikte vorstperiode geschaatst kan worden. Via datzelfde gewiekste ondernemerschap werd er ook al snel een kantine gebouwd, die ook door anderen dan de IJsclub gebruikt kan worden. Vele jaren lang hield de voormalige wijkagent Jan Onderweegs elke week “audiëntie” bij de ijsclub. Ook staat de ijsclub inmiddels een heel “wagenpark” ter beschikking om te zorgen voor een perfecte ijsvloer.

Omdat er helaas in Nederland niet elke winter op natuurijs geschaatst kan worden, werd er al snel na de Elfstedentocht van 1985/1986 een trainingsgroep opgericht en kan er nu op donderdag en zondag geschaatst worden bij de gezelligste ijsclub van Twente op de kunstijsbaan in Enschede.
Helaas kunstijs, want het is al weer tien jaren geleden dat de ijsbaan in Lonneker langere tijd open was, namelijk twintig dagen in die winter.
De ijsclub heeft een lijst van tien geboden. In dit kader wil ik er twee uitlichten:
     Gebod nr 3: wees gedachtig elke dag met natuurijs te eerbiedigen
     Gebod nr 8: gij zult geen kunstijs begeren als er natuurijs is
Ik hoop niet dat er een dag komt dat kinderen vragen: Papa wat is natuurijs?
De opwarming van het klimaat gaat sneller dan de snelste modellen voorspellen. Daarnaast stijgen de energieprijzen zo snel dat het ook nog eens bijna te duur wordt om kunstijs te maken. Er zal veel inventiviteit van de ijsclubs gevraagd worden om te zorgen dat we kunnen blijven schaatsen in de toekomst.
Want dat er in deze prachtige vijver in de toekomst alleen nog maar gevist zou kunnen worden is een horrorscenario.

Op deze dag denken we daar dan ook niet aan maar feliciteren we het bestuur met deze fantastische mijlpaal. In Lonneker hebben we jaren geleden voor zulke gedenkwaardige momenten onze eigen onderscheiding in het leven geroepen: De Lönneker Droadneagel.
Met trots reik ik deze Droadneagel uit aan de voorzitter van de IJsclub: Gerald Boesjes, met dank aan hem, de andere bestuursleden en alle trouwe vrijwilligers, die deze mooie vereniging levend houden. Veel succes in de toekomst met alle activiteiten en heel veel plezier met alle jubileumactiviteiten die nog gepland zijn dit jaar en volgende jaar.

De Dorpsraad Lonneker